Byggefakta forside
Udbud og Licitationer

Sådan arbejder du strategisk med tilbudsgivning

tilbudsgivning-small

Du skal lægge dig fast på en stærk tilbudsstrategi, være dygtig til at evaluere udbuddene og gøre brug af relevante markedsdata, hvis du vil have mere succes med de tilbud, du afgiver.

Uanset hvilken virksomhed i byggebranchen, du er en del af, så er der formentlig stor forretningsmæssig værdi i at arbejde strategisk med tilbudsgivning. For både rådgivere, entreprenører, håndværkere og leverandører er tilbudsgivning på både offentlige og private licitationer og udbud nemlig afgørende for tilgangen af nye opgaver.

  1. Vil du blive klogere på licitationer? Vi har samlet alt, hvad der er værd at vide, i vores komplette guide til licitationer.

Men det er lettere sagt end gjort at få succes med tilbudsgivningen. Først og fremmest er det en ressourcetung opgave at strikke stærke tilbud sammen, da der typisk er flere medarbejdere, som skal afsætte tid til at skrive og udvikle på tilbuddet. Samtidig er det bestemt ikke sikkert, at virksomheden vinder de opgaver, der bliver budt på. 

Derfor er det vigtigt at arbejde med tilbudsgivning på en strategisk og målrettet måde. Det kan nemlig sikre, at du vinder flere opgaver og ikke bruger unødvendig tid og ressourcer på tilbud, I alligevel ikke vinder. Vi præsenterer her vores bedste råd til, hvordan I målretter jeres indsats efter en strategisk tilgang til tilbudsgivning. 

Læg en sammenhængende tilbudsstrategi 

Hvis I vil optimere jeres indsats, er det nødvendigt at lægge en langsigtet strategi for, hvordan I arbejder målrettet med tilbudsgivning. En god tilbudsstrategi er sammenhængende. Det vil sige, at den tager afsæt i de erfaringer, I allerede har, og peger hen mod den position, som virksomheden ønsker at indtage i fremtiden.

Det betyder helt konkret, at I skal byde på de opgaver, som er allermest oplagte fra jeres eksisterende udgangspunkt. Hvis I eksempelvis er specialister i at bygge skoler, så skal I naturligvis gå målrettet efter at vinde opgaver inden for skolebyggeri. Men en del af jeres tilbudsstrategi kan også gå på at vinde opgaver på nye markeder, som I har en forretningsmæssig ambition om at indtage i fremtiden. Det vigtigste er, at I ikke skyder med spredehagl - opgaverne, I byder på, skal være strømlinet med virksomhedens erfaringer og visioner.

Derudover skal strategien indeholde overvejelser om opgavernes størrelse, og hvor de geografisk er placeret. På den måde kan I fokusere kampen for at vinde licitationer på de opgaver, som er allermest relevante for jeres forretning. 

Evaluér udbuddene

Når du først har udviklet en strategi, som opridser de vigtigste kriterier for de udbud, der er relevante for jer, er en stor del af den samlede udbuds-pulje siet fra. Men det er ikke nok, hvis man vil sikre en effektiv tilgang til tilbudsgivning. Der skal stadig prioriteres skarpt med, hvilke udbud man lægger sine kræfter i. Det har nemlig stor betydning for jeres win-rate og de samlede omkostninger til tilbudsgivningen. 

  1. Tilbudsberegning er en af de dyreste processer i byggebranchen.
    Derfor gælder det om at fokusere på de rigtige projekter.
    Dét kan du med Danmarks største Projektdatabase



Du kan for eksempel udarbejde business cases for alle relevante udbud. I en business case fremgår de vigtigste begrundelser for at byde på projektet. Det kan for eksempel være de estimerede omkostninger ved projektet, hvilke risici der er forbundet ved at byde på opgaven samt det forventede udbytte. På den måde hjælper business casen jer med at træffe en god forretningsmæssig beslutning omkring tilbudsgivningen.

Brug relevante markedsdata

Det handler i høj grad om at være på forkant, når du arbejder strategisk med tilbudsgivning. Du skal være et ben foran konkurrenten og lige i hælene på ordregiveren. Og hvordan kommer jeg så det, spørger du sikkert? Ved at indsamle og evaluere relevante markedsdata. Bygge- og anlægsprojekter er typisk på tegnebrættet mange år, inden de bliver sendt i licitation, og det findes der ofte data på. Og hvis du indsamler den, kan du komme i pole position til at vinde opgaven.

  1. Vil du være på forkant med relevante udbud og licitationer?
    I Byggefaktas Projektdatabase har vi samlet informationer om 85 procent af alle landet bygge- og anlægsprojekter, som vi overvåger fra spæde tanker til spadestik og færdigt byggeri.

Det betyder nemlig, at du forud for udbuddet kan planlægge tid, ressourcer og aktiviteter ud fra de fremtidige udbud, som du ved vil være interessante for din virksomhed. Data giver jer derfor de bedst mulige forudsætninger for at træffe strategiske beslutninger om jeres tilbudsgivning. Det gør det blandt andet muligt at igangsætte aktiviteter, der positionerer jeres virksomhed som en oplagt rådgiver eller leverandør til kunden bag udbuddet.

Hvis du vil vide endnu mere om, hvordan du kan komme udbuddene på forkant, kan du bestille en gratis demo af vores projektdatabase, hvor vi har samlet al den information, som vores team af dygtige researchere indsamler om igangværende og kommende udbud og licitationer. Vi har nemlig dedikeret vores hverdag til at indsamle data, som hjælper virksomheder i byggebranchen med at finde og blive klogere på de mest relevante udbud.

New call-to-action