Byggefakta-logo-1200px
hero-raadgiver01

Ny teknologi udligner styrkeforholdet mellem byggeriets små og store virksomheder

Med det digitale værktøj Grow Your Business har Dreyer Arkitekter styrket deres position i markedet og udvidet deres forretning.

Mindre virksomheder i byggeindustrien, heriblandt flere tegnestuer, har fået øjnene op for det digitale værktøj Grow Your Business, der styrker dem i konkurrencen med selv de største aktører i branchen. 'En game changer' i den stadig hårdere konkurrence, hvor markedsindsigt er afgørende.

Dreyer Arkitekter

I forbindelse med en prækvalifikation var det tidligere som om, at de med deres begrænsede ressourcer altid var en skridt bagefter uanset, hvor hurtigt de løb; utallige Google-søgninger og opkald til selv de mest perifere kontakter blev i ét væk sat i værk for at finde blot én forbindelse, der måske kunne føre til den pågældende bygherre eller mulige samarbejdspartner. Dog oftest forgæves og alt for sent. Sådan fortæller Kåre Kjartan Søstrøm om måden, Dreyer Arkitekter hidtil har arbejdet for at komme i betragtning til et byggeprojekt:

"Det var jo nærmest, som hvis der opstod brand. Man handler lidt i blinde og håber på det bedste, for ligesom alle andre lever vi jo også af at vinde opgaver. Vi ville selvfølgelig gerne være hurtigere ude og skabe os et overblik og større viden om, hvilke projekter vi skulle gå efter, men det var jo utopi, når mange sager allerede var gået, før vi overhovedet kendte til dem".

Han er arkitekt og direktør i tegnestuen, der igennem 33 år har opbygget et stort netværk og udmærket sig særligt inden for boligbyggeri. Virksomheden tæller otte medarbejdere, og det ønsker man at fastholde. Men i en presset branche, hvor udviklingen accelerer, og kravene skærpes, kræver det endnu flere ressourcer at kunne klare sig i konkurrencen - og jo færre medarbejdere des sværere, trods et stort netværk.

"Vi brugte så utroligt mange kræfter på at kontakte tilfældige entreprenører i håb om, at de havde en relation til bygherre. Det havde de jo sjældent, så alle de timer, har vi spildt, fordi de ikke kan faktureres ud. Men det gør vi heldigvis ikke længere", fortæller han.

Optimér dine ressourcer ifm. PQ- og tilbudsprocessen

Dagens-byggeri-dreyer-arkitekter

Unik markedsindsigt og den rette pipeline

For godt et år siden blev Dreyer Arkitekter introduceret til den digitale platform, Grow Your Business, og siden har virksomheden kunnet træffe strategiske og taktiske valg ud fra data frem for intuition. Dermed er både chancerne for at vinde prækvalifikationen øget, og man har positioneret sig bedre i markedet i forhold til opgaver, bygherrer og samarbejdspartnere:

"Det er et styringsværktøj, der allerede har været guld værd for os og overgået alle forventninger", siger direktøren og tilføjer, at Dreyer Arkitekter nu med få clicks får en gennemgribende markedsindsigt og dermed en pipeline af projekter, som virksomheden tjener penge på:

Grow Your Business giver os uvurderlig indsigt i samhandelsmønstre i branchen, som vi før kun har kunnet gisne om. Så foruden de mange timers research og spildte opkald sparer vi nu også uanet tid ved på forhånd at vide, hvilke projekter og samarbejdspartnere vi skal gå efter ...

"Grow Your Business giver os uvurderlig og ikke mindst objektiv indsigt i samhandelsmønstre i branchen, som vi før kun har kunnet gisne om. Så foruden de mange timers research og spildte opkald sparer vi nu også uanet tid ved på forhånd at vide, hvilke projekter og samarbejdspartnere vi skal gå efter", siger Kåre Kjartan Søstrøm og anslår, at prisen for det digitale værktøj allerede er tjent ind på blot ét ikke-afgivet bud.

Hør mere om Grow Your Business

En game changer, der styrker hele branchen

Kort sagt giver platformen byggeriets aktører - små som store - adgang til segmenteret information om projekters art, størrelse, placering, parter og meget mere samt et unikt indblik i, hvordan markedet vil udvikle sig over de kommende år, og hvor der vil blive bygget.

"Grow Your Business har ikke kun været med til at styrke vores position i markedet, men også gjort det muligt for os at udvide forretningen til at inkludere mere end boligbyggeri, som vi er stærke på. Førhen ville vi have været begrænset af risikoen og mængden af ressourcer, vi skulle bruge for at undersøge et nyt marked og gøre os relevante. Nu - fordi vi sidder med den relevante, segmenterede data så tidligt i forløbet - kan vi kontakte de fagspecifikke entreprenører og stille med det rette hold med de rette kompetencer til bygherre hurtigst muligt", fortæller Dreyer Arkitekters direktør og kalder værktøjet for 'en game changer':

"I byggeriet er der brug for små virksomheder som os, fordi vi ofte er tæt på bygherrer og deres behov. Desuden er vi specialiseret, og det er med til at højne kvaliteten af byggeriet, som det kræves i dag. Vi ser dog stadig, at flere, også mellemstore, virksomheder, bliver opkøbt, fordi de har svært ved at klare sig i konkurrencen. Med Grow Your Business kan den udvikling ændre sig, og samtidig vil den reducerede spildtid i stedet kunne blive brugt på at øge de faglige kompetencer - og dermed styrke branchen generelt".

Læs hvordan du kan optimere din ordreindgang - få vores guide her

Grow Your Business hjul

 

grow-your-business-salgsmodul2

Intuitivt og uundværligt værktøj

Hundredvis af byggevirksomheder har i dag en licens og dermed adgang til Grow Your Business' unikke data. Umiddelbart et imponerende antal på få år, men Dreyer Arkitekters direktør, Kåre Kjartan Søstrøm, er dog overrasket:

"Jeg burde egentlig ikke sige det, men jeg forstår simpelthen ikke, at der trods alt ikke er flere arkitekter, der ikke har taget Grow Your Business til sig. Måske sidder de fast i de gamle vaner, og så kan et nyt, digitalt værktøj virke uoverskueligt at komme i gang med - men det er lige indtil, at de prøver det og opdager, hvilke muligheder det giver: Det er det mest intuitive værktøj, vi har arbejdet med, og bliver et uundværligt værktøj for branchen. Så for os er det bare om at nyde fordelene, før alle andre også har dem", siger han.

Bestil en gratis præsentation af Grow Your Business

Om Grow Your Business

Grow Your Business er resultatet af et strategisk partnerskab mellem Byggefakta A/S og Tailor Business Consulting.

Grow Your Business er bygget på data om mere end 30.000 historiske byggeprojekter - og godt 13.000 fremadrettede projekter.

Grow Your Business bruger markedsdataet til at understøtte de mange afgørende beslutninger, alle virksomheder træffer i de kommercielle faser - herunder strategi-, marketing-, salgs-, PQ-, tilbuds- samt indkøbsprocesser.

Grow Your Business

Udfyld formularen og få en præsentation af Grow Your Business

Med Grow Your Business kan du arbejde strategisk med dit marked på baggrund af unik brancheindsigt. 

Udfyld formularen og få en uforpligtende præsentation.